22 februari 2014

Arbetsnarkomanin under lupp

Lördag 23.00. Äntligen är det dags att checka ut för kvällen.

Jag blev till sist klar med alla tentor, åkte hem och fortsatte direkt med att förbereda måndagens och tisdagens seminarier. Nu är jag i alla fall nästan klar med dem och kan ägna morgondagen åt tisdagens två andra seminarier. Att vara lärare innebär alltid att man måste planera i förväg.

Dessutom hann jag besvara lite studentmejl på vägen hem. Med två parallella kurser och dessutom ett antal slutuppsatser, kan det lätt bli rätt många mejl per dag.

I dag har jag inte varit så bra på att behandla min arbetsnarkomani, även om jag i alla fall har 1) promenerat till jobbet; 2) shoppat lite på vägen - för att göra kontoret mysigare; samt 3) tränat.

Jag ska räkna hur många timmar jag jobbar den här veckan, för att försöka bryta den onda spiralen.

Effektiv arbetstid har i dag varit cirka 8 timmar.