2 februari 2014

Skön februariträning

Februari kommer att bli en tuff månad. Jag har massvis av undervisning, ett par extra föreläsningar och ett jättestort sakkunniguppdrag. Jag fasar.

För att orka med, behöver jag träna. Mitt mål för februari är inte att bli bättre; inte snabbare, starkare, smidigare eller uthålligare. Mitt mål är att hålla igång för att orka med - och träningen blir alltså bara ett medel. Jag kommer att satsa på att träna det jag för stunden behöver och har lust med; inte följa några färdiga scheman.

Jag tycker att det ska bli riktigt kul. Det är också ett slags utmaning att enbart träna för njutningens skull. Hur ser en sådan månad ut?

En sak är säker: den ser annorlunda ut. I går skippade jag min sedvanliga Vinyasa Flow till förmån för en lugn Restorative Yoga. Och i dag bytte jag min tuffa Spinning mot en skonsammare Indoor Walking. Bägge delarna kändes jättebra.

Sedan får vi se i mars. Då har jag framför allt mängder av rättning och då kan det vara på plats att satsa lite mer på träningen. Men februari blir lugn. Träningen kommer framför allt att fungera som mitt andrum och jag kommer inte att pressa mig.

Och jag kommer alltid att prioritera sömn framför träning, så redan i morgon ryker morgonpasset.