5 februari 2014

Gubbväldet

I går blev det ändå en bra dag. Först en intervju med Veckans Affärer om hur vi på Handels arbetar för att förbättra jämställdheten. Sedan tre seminarier på raken med ett lärarmöte i mitten. Slutligen en krönika. När jag släckte vid midnatt, var jag helt slut. Då hade jag varit superkoncentrerad sexton timmar i sträck, och knappt hunnit gå på toaletten.

Men det blev bra diskussioner på seminarierna, och därmed är jag glad. Det är det enda som betyder något! Studenterna var på hugget och kastade sig in i diskussioner om genus och altruism. Och när de är närvarande - mentalt - är de alltid fantastiska!

Att mina masterstudenter sedan inte gillar mig, är en annan historia. Som hypersensitiv person känner jag kylan, men jag försöker se det som en övning i att släppa behovet av att bli omtyckt. Kandidaterna däremot är värsta charmtrollen och det är väldigt lätt att älska dem.

En sak gjorde mig dock väldigt ledsen igår och det var att ett par studenter berättade hur de blivit behandlade av en av mina manliga kollegor. Han hade - i samband med en räkneövning - använt exemplet "om jag skulle köpa sex av er" - och de hade känt sig väldigt kränkta.

Tänk att två unga tjejer i tjugoårsåldern får höra sådant av en manlig lärare! Sådant gör mig helt jävla vansinnig!

Extra arg blir jag säkert för att just den här personen ställde till det enormt för mig de tre åren jag var chef. Han har uppenbart problem med kvinnor, både unga och medelålders, men han ges också mycket makt på skolan, vilket är helt absurt.

I dag när jag gick till företagsläkaren för att kolla min mage, sa hon för övrigt, sådär i förbifarten, att hon ofta får höra hur jobbigt vi kvinnor har det på Handels. Det är ju också intressant att det är vår företagshälsovårds bild av vår arbetsplats.

En dag ska jag skriva en bok om alla sådana händelser jag har varit med om under mina hittills trettio år på Handelshögskolan.