16 februari 2014

Träningsplanering

Det må vara en helvetes vecka, med två internat, men jag ska ändå försöka få till träningen. Målsättningen är att hinna med:

Söndag: Styrka
Måndag: Promenad
Tisdag: Styrka
Onsdag: Gentle Hatha Yoga
Torsdag: Vila
Fredag: Styrka
Lördag: Vinyasa Flow

Konditionsträningen ligger jag lite lågt med, eftersom jag får ont i magen när jag tar i för mycket. Det får istället bli styrka, yoga och promenader den närmsta tiden.

Först lekte jag med tanken att köra mer strukturerad styrketräning, till exempel New Rules of Lifting Supercharged. Men så prövade jag att köra ett första pass i dag - och då kändes det alldeles för lätt!

Annars har jag rättat tentor, bråkat med sonen och haft ont i magen. Ingen toppensöndag, med andra ord.

Jag oroar mig för att sonen är så supersmal, till skillnad från sin mamma. Han äter visserligen helt OK, men han är smal som en sticka och jag är orolig för att han inte har några reserver, om han skulle bli sjuk. Jag skulle vilja att han la på sig tio kilo, men det verkar omöjligt. Trots att han säkert äter uppemot 4000 kalorier per dag, går han bara inte upp i vikt.

Jag pratade med husläkaren om det häromdagen, vars teori var att smala människor fortsätter att vara smala för att de förbränner mycket mer. Det går åt en massa kalorier enbart för att hålla dem varma. Alltmedan vi som har lite hull, har mycket lägre förbränning. Därför har vi också svårare att gå ned i vikt.

Fråga mig inte om husläkarens teori stämmer. Jag tröstar mig i alla fall med att han inte verkar vara det minsta orolig över sonens hälsa och att alla prover ser bra ut.