14 februari 2014

Kärlek i organisationer

Nu är det snart slut på mina batterier. I går körde jag hårt. Först hade jag den lite otacksamma uppgiften att hoppa upp på en scen och köra en inspirationsföreläsning direkt efter tre ministrar. För säga vad man vill om politiker, men de är svårslagna på scen! Snacka om rutinerade talare.

Efter föreläsningen hängde jag lite med Annie och pratade om att kombinera rollerna som ledare för ett parti, ett departement, i regeringen och i medierna. Det kan inte vara en lätt uppgift att kombinera alla dessa roller, särskilt inte för en sådan ung tjej. Fast som forskare tycker jag förstås att det är intressant.

Väl tillbaka på jobbet var det full fart. Det blev klart att jag får söka utbildningen vid Harvard - och inget kunde göra mig gladare! Tänk, jag har inte fått en utbildning betald sedan 1994, bortsett från min forskarutbildning, förstås. Det är alltså tjugo år sedan sist - och faktiskt på tiden att jag får fylla på förråden! Jag lovar att kursen kommer att göra mig till en bättre lärare!

Dessutom verkar det vara en suverän utbildning. Först en intensiv vecka på Harvard Business School i sommar, sedan en uppföljning ett halvår senare antingen på Harvard eller någonstans i Europa, Asien eller Sydamerika. Deltagare är seniora lärare från de bästa handelshögskolorna i världen, och tydligen är det globala kontaktnät man får, en av huvudpoängerna. Så himla kul! Och spännande!

Men jag vet förstås inte om jag kommer in. Konkurrensen om platserna är tydligen stenhård och jag vet verkligen inte om den ansökan jag skrev i natt och tidigt i morse håller måttet. Jag satsade hårt på att sticka ut, eftersom jag vet att de väljer deltagare efter mångfaldsprincipen. Alltså betonade jag allt som är udda med mig i handelshögskolesammanhang (vilket är det mesta...).

I går kväll var jag också på middag med mina älskade studenter. Jag tänkte bara gå en stund, men klockan var halv ett innan jag kom hem. Det var så himla mysigt att sitta och hänga i puben och prata med gamla och nya studenter. De är så fina!

Sedan vaknade jag okristligt tidigt i panik över att ansökan till Harvard måste bli klar. Och därefter har jag kört en halvhård dag på jobbet med undervisning och handledning i parti och minut. Nu försöker jag hinna ikapp med alla mejl, som blivit liggande i evigheter, och så småningom ska jag kanske unna mig att gå hem. Det är ju trots allt fredag.

Och alla hjärtans dag. Jag la in en liten extra föreläsning om kärlek i organisationer och ledarskap i min undervisning i dag, mest för skojs skull, men också för att jag verkligen tror att det är viktigt! Om jag sedan lyckades övertyga de ibland lite cyniska handelsstudenterna, låter jag vara osagt. Jag gjorde i alla fall ett försök!