31 december 2013

Älska nyår!

Jag tillhör dem som älskar nyårsafton! För mig är det först och främst en dag för reflektion; en återblick på året som gått, en framåtblick på det som komma skall och däremellan väldigt mycket närvaro i nuet: vad vill jag?

Morgonen inleddes med en lugn frukost i köket med tända ljus, en kopp Ginger Lemon, ett kokt ägg, min sedvanliga gröna smoothie, ett par rosmarinsticks med avocado och en kopp espresso. Frukosten är mitt favoritmål!

Sedan gick jag iväg till Yogashakti för ett Nyårsflow, lett av Sandra. Det var perfekt!

Först en dryg timmes kraftfull, lekfull yoga, med rätt mycket fokus på styrka, vilket jag gillar. Och flow, vilket jag älskar. Sedan en lång Osho-meditation, där den första delen handlade om att ge och den andra att få. Jag valde att ge kärlek och få styrka - och tänker att det också kan bli en intention för 2014.

Väl hemma igen, tände jag ljus och kröp ned i ett långt, bubbligt lavendelbad, innan jag skrubbade hela kroppen och la en ansiktsmask, för att rensa ut all smuts från 2013. Avslutningsvis smörjde jag in mig med lavendelolja, för att göra mig mjuk och lugn inför 2014.

Såhär älskar jag att hålla på. Det är det optimala nyårsfirandet i min värld - och resten av dagen och kvällen kommer att gå i samma spår. Det blir ingen alkohol och ingen fest, utan just mycket reflektion och några ritualer, som att lägga tarot-kort, vilket vi brukar göra på nyårsafton. Samt formulera intentioner för 2014, förstås. Jag återkommer med dem.