30 december 2013

Att göra bokslut

Jag brukar alltid göra ett bokslut över året som gått. Som utgångspunkt ligger de intentioner jag satte för 2013.

Nummer ett var att vara en (tillräckligt) bra mamma, oavsett omständigheter; inte ge sonen skuld, glädjas åt hans äventyr och utveckling och stötta honom när han behöver det. Det visade sig vara den intention som kom att prägla speciellt andra halvan av år 2013 - och jag försökte verkligen leva upp till den.

Nummer två handlade om att fortsätta utveckla kropp och själ, och här kan jag bara säga att jag är nöjd. Jag har tränat och yogat regelbundet hela året, jag äter bra, jag försöker sova tillräckligt (även om sömnen blev lidande när jag var som mest orolig), jag mediterar, jag läste en fantastisk kurs i buddhistisk psykologi i våras och jag tar regelbundet del av konst och kultur i olika former.

Nummer tre, att öppna mig för kärlek, gick däremot helt åt skogen. Visst har jag dejtat lite grann, men jag har verkligen inte tagit kärleken på allvar. Jag har helt enkelt inte haft rum för någon annan än sonen detta år.

Nummer fyra, om jobbet, är kul att se tillbaka på. För ett år sedan skrev jag: "det viktigaste är att se till att jag får vettiga förutsättningar att genomföra mitt uppdrag; annars måste jag sluta". Det är bara att konstatera att jag inte fick vettiga förutsättningar och att jag därför slutade. Check, med andra ord.

Nummer fem, om att göra i ordning det sista i hemmet, kändes redan från början oinspirerande. Men jag lyckades i alla fall fixa sonens rum innan han kom hem. Och bonus för att jag också fixade i ordning mitt kontor i somras, så att jag numera stormtrivs inte bara hemma, utan också på jobbet. 

I det stora hela måste jag alltså säga att jag är rätt nöjd. Den enda intention jag får bakläxa på, är kärleken. Men som tur var är det ju snart ett nytt år... med nya intentioner.