31 december 2013

Intentioner 2014

Det är svårt det här med intentioner. De ska ju egentligen växa fram, snarare än att sättas ett år i förväg. Jag gillar egentligen bättre idén med att ha olika teman för varje månad. 

Ändå finns det förstås några mer övergripande intentioner som jag kan sätta. År 2014 är på många sätt ett speciellt år. Sonen fyller 18 och blir därmed myndig, och själv fyller jag 50. Det känns som om 2014 kommer att kräva viss omorientering, men samtidigt ser jag det som ett år av nya möjligheter. 

Det betyder inte att det kommer att bli enkelt. Jag kan se hur ett antal svåra situationer kan dyka upp: mina föräldrar håller till exempel på att bli gamla och själv kan jag behöva göra en stor operation. Därför blir det viktiga inte att säga att året kommer att bli bra, utan att min intention är att hantera de motgångar som uppstår så bra jag kan. 

Annars är mina intentioner för år 2014:  
  1. Släppa taget om min son och lita på att han klarar sig. 
  2. Utmana mina rädslor på olika plan.
  3. Lära mig lyssna och lita på min intuition.
  4. Säga vad jag menar, och mena vad jag säger.
  5. Regelbundet yoga och/eller meditera - och ta med mig lärdomarna till resten av livet, inklusive jobbet.
  6. Tänka igenom konsekvenserna innan jag tackar ja.
  7. Acceptera motgångar och hantera dem så bra jag kan.
  8. Se en hel tv-serie (vilket jag aldrig har gjort...) 

Nyårsafton blev annars lite deppig. En väldigt dum idé var att lägga tarotkort. Självklart fick sonen alla katastrofkort. Han tog det kanske inte så hårt, men jag blev orolig. Samtidigt som min inställning till tarot är att det enda intressanta är hur man tolkar korten; inte korten i sig. Slutsatsen är dock att det INTE är en bra idé att lägga tarotkort med en tonåring, som just gått igenom en massa svårigheter.

Dessutom hade vi redan tidigare rykt ihop om hans födelsedagsfirande. Jag ville ge honom en resa i födelsedagspresent, men han ville inte åka någonstans med mig. 

Jag får se det som ett tecken på att jag verkligen behöver släppa taget om honom och börja leva mitt eget liv. Men det är inte lätt. Det kommer att bli en utmaning 2014. Ja, 2014 kommer nog att bli en utmaning över huvud taget - det känner jag på mig.