1 januari 2014

Nytt år, ny app, nytt program

Appar är perfekta att ta till för hemmaträning, när man reser, saknar motivation eller helt enkelt inte har tid att gå på någon klass. Jag använder flera stycken, men min favorit är NTC, som nu kommit i en ny version, N+TC.

Skillnaden verkar inte vara så stor, men ett klart plus är att den nu tar mindre plats. Det är annars apparnas nackdel. Casall T.O.D. kan jag till exempel inte ha i min telefon, eftersom den stjäl för mycket utrymme.

Varför gör inte alla som N+TC och låter en ladda ned de klasser man vill - och skippa resten?

En annan fördel är att N+TC antingen ger bonuspoäng - eller räknar samman poäng från olika deviser, vilket den inte har gjort tidigare. Jag fick i alla fall mer poäng när jag laddade ned den nya, men å andra sidan har jag haft poäng på både min telefon och mina två paddor, som aldrig förut räknats samman. Så kanske har de fixat den funktionen nu. Det är i så fall ytterligare ett plus.

Enligt den här skulle jag alltså ha tränat närmare 80 timmar med NTC eller sammanlagt 182 pass.

Den tredje nyheten är att man nu kan skapa program. Jag vet inte om det är rätt tillfälle att pröva, men det kanske det är. Man kan ana att det kommer att bli olidligt på gymmen såhär i början av januari - och då kan det vara skönt att träna hemma.

Jag prövar med ett fyra veckors program "Get Strong" på nivå Intermediate, så får vi se vad som händer. Löpningen väljer jag bort, eftersom mitt knä trasslar.

Mitt första pass blev en succé. Jag körde i en tom Friskis & Svettis-hall och det var underbart! Dessutom upptäckte jag flera andra förbättringar - som en kortare uppvärmning (tack!) och lite ställtid mellan de olika övningarna (tack, igen!). Till min stora glädje, som växte upp i USA, hade Nike också tagit tillbaka den amerikanska rösten och skippat den brittiska, som spikade den förra versionen.  Över huvud taget blev jag alltså väldigt nöjd!

En annan fördel jag direkt kan se är att det ingår yoga i programmen. Det passar ju bra eftersom jag är mitt uppe i min yogamånad. I morse blev det en kort klass "Rise & Shine" innan frukosten.

Annars har jag mest ångest sedan i går, då allt gick fel. Jag sov dåligt i natt och drömde mardrömmar om att det satt något slags gudar uppe i himlen, som drog lott om vem som skulle vara tvungen att ta hand om mig och min son. Ingen ville göra det, eftersom jag var gammal och han var sjuk.

Året kunde onekligen ha börjat bättre än med spådomen från igår och mardrömmen ovanpå det.