5 januari 2014

Klesha nr 5: Avidya

Det femta och sista kleshat är avidya, som egentligen står för ignorans, men som här tolkas som att döma andra. Ibland tycker jag att tolkningarna är lite tokiga, men å andra sidan var det nyttigt att under ett dygn upptäcka hur ofta en dömer andra.

Vad jag aldrig riktigt lyckades få klarhet i, är huruvida det handlar om både positiva och negativa omdömen. En sak som slog mig var nämligen att jag mycket oftare tänker positiva saker om andra.

Det låter ju jättebra, eller hur? Men det är inte riktigt så enkelt. Rätt ofta verkar det nämligen vara så att jag tänker positiva saker om andra som ett slags jämförelse. De är bra på något, som jag själv är usel på, och så vidare. Det kan också vara ett klesha, ett hinder för utveckling, för mig.

Över huvud taget har faktiskt den här enkla, lilla utmaningen varit väldigt bra. Jag älskar att få ett uppdrag att reflektera över något varje dag och idén med att flytta ett armband fram och tillbaka är genial. Så enkel, och så ögonöppnande!

Nu är det tyvärr bara två dagar kvar på den här utmaningen, men redan på fredag startar jag nästa utmaning: 21 dagars yoga & meditation.

Minns dock att jag redan har en egen yogautmaning, som pågått sedan 15 december, där jag ska yoga varenda dag i en månad.

I praktiken kommer det alltså att bli 48 dagars yoga för mig, vilket är toppen. Det händer något när yogan på allvar blir en daglig praktik!

Annars har det varit en dag i min smak. Några timmars jobb, en lång yogaklass, en lång promenad, en utställning på Moderna, fika med vänner, middag med sonen, ett avsnitt Games of Thrones och ett Orange is the New Black på kvällen (minns att mitt enda riktiga nyårslöfte är att lyckas se en hel tv-serie år 2014). Perfekt!