21 januari 2014

Farligt med fett?

Gårdagsnatten var verkligen förfärlig. Det kändes ungefär som att föda barn, eller lite värre. Och det var först på kvällen som smärtan släppte.

I natt har jag kunnat sova, speciellt hopkurad på vänster sida. Höger gör lite ont, vilket tyder på att det är gallan som trasslar. Jag misstänker att det var ett gallstensanfall.

Det verkar alltså som jag måste lägga om min diet rätt rejält. Jag har i några år ätit mycket fett, nyttigt fett, javisst, men ändå fett. Som så många andra. Nötter, nötsmör, ägg, kokosolja, etc. Sådär som det är väldigt modernt att äta.

Den första fråga jag fick från sjukvården var också om jag följde LCHF. Gallbesvären har tydligen ökat enormt med den typen av högfettsdieter. Jag följer förstås inte LCHF (hos oss kommer inga dieter innanför dörren!), men jag äter absolut mer fett än jag gjorde förut. Fett håller mig mätt och smal, men uppenbart kan det också vara farligt.

Så det första jag ska göra är att skippa fettet. Sluta med nötter, nötsmör, ägg och kokosolja. Det känns konstigt och lite läskigt, men så får det bli.

Därefter måste jag läsa på mer. Stekt och friterad mat äter jag aldrig, så det är inget problem. Gurka, äpple, päron, paprika och kål är saker man ska undvika, och det borde ju inte vara så svårt. Rökt och fet mat, som lax, är tydligen inte heller bra - och där finns ännu en bov i mitt liv. Det är slut med lax nu.

Mjölkprodukter tyckte företagshälsovården också att jag borde utesluta, men det gör jag ju redan, så det är inget problem. Frukosten som nu är havregrynsgröt och mandelmjölk verkar i alla fall gå bra, även om havremjölk tydligen är att föredra. Likaså gick det bra med både vindruvor till mellanmål och kycklingfilé med ris till middag.

Kanske får jag alltså ställa in mig på tråkig kost ett tag framöver, tills jag kommit underfund med vad jag har för problem. Först 5 februari ska jag på undersökning.