20 januari 2014

Gallsten eller magsår?

Efter den förfärliga natten, då jag låg i fosterställning i kramper och inte kunde sova alls, klarade jag ändå att starta kursen. Någon gång fick jag vika mig dubbelt, men i det stora hela stod jag på benen.

Direkt efter ringde jag företagshälsovården. Gallsten eller magsår var deras spontana gissning. Nu är jag satt på en snäll diet och sedan ska jag dit och undersöka mig. Tyvärr tog det evigheter att hitta en tid som jag inte undervisade, vilket fick sköterskan att utbrista att jag nog också måste se över min livsstil.

Kan stressen vara en bov? Det är såklart att jag har haft en tuff höst, som ensamstående mamma till ett sjukt barn. Och det är uppenbart att det är knäppt att jag alltid prioriterar studenterna framför min egen hälsa. Under mina 20+ år som lärare har jag bara ställt in en enda föreläsning, och då låg jag på SÖS akut. Likaså har jag bara varit sjukskriven en enda gång under hela mitt yrkesliv. Jag är löjligt lojal och plikttrogen.

Själv börjar jag dock luta åt att det är gallan. Dels för att anfallet kom så plötsligt, dels för att det kom efter ett par skedar jordnötssmör. Och för att det ändå är bättre nu; om än inte bra. Jag får nog ställa in mig på att äta snäll mat den närmsta tiden och undvika nötter och fett, som jag annars äter rätt mycket av.

I dag tar jag också vilodag från träningen.