5 januari 2014

Julefrid

Vilken fridfull jul det har varit i år! Bortsett från nyårsafton, som var lite turbulent, har det varit nästan fånigt fridfullt här hemma. Inga bråk. Inga tjafs. Mycket tid tillsammans.

I går var jag på jobbet fram till sex och skrev föreläsningar om ledarskapsteorins utveckling från ego till eko; från att hylla den individuella Ledaren som hjälte (i maskulin form) till att se mycket mer till kontexten, processerna, relationerna och systemet som helhet. Sådant tycker jag är spännande!

Hemma fortsatte sonen att botanisera i mitt bibliotek. I går hittade han på eget bevåg fram till min favorit, sociologen Zygmunt Bauman. Under jullovet har han hittills läst:

Kommunistiska manifestet av Marx & Engels
In Spite of the Gods. The Rise of Modern India av Edward Luce
A Brief History of Everything av Ken Wilber
Does the Richness of the Few Benefit Us All? av Zygmunt Bauman

Därutöver har han sett minst ett avsnitt av 60 minutes, ett par TED-talks samt letat upp information om en miljon andra saker på nätet varje dag. Han har som mål att lära sig nya saker varje dag.

Den här hungern efter kunskap väcktes under hans miserabla utbytesår i Kansas. Eftersom han inte hade några vänner och utsattes för ren terror av familjen han bodde hos, var han i princip hänvisad till att sitta ensam ett år i en källare. Hans sätt att överleva blev att läsa. Läsa, läsa, läsa.

På sikt tror jag faktiskt att det där året, hur vidrigt det än var, kommer att visa sig ha varit avgörande för hans utveckling. Nu börjar han dessutom bli rätt frisk och traumat från året i källaren i Kansas börjar släppa. Kvar finns bara det positiva: hungern efter kunskap, förmågan att sysselsätta sig själv, egensinnet och det enormt starka pannbenet.

Han åkte som en relativt vanlig tonåring, och kom hem som en osedvanligt klok och mogen sådan.

Och han är så mysig att vara med. I går gick vi som vanligt och handlade tillsammans. Det gör vi varenda dag. Sedan lagade vi middag ihop, innan vi åt och tittade på ett avsnitt av Games of Thrones. Efter det somnade han en stund i soffan, sötnosen:


Nu ska jag jobba ett par timmar, innan jag ska yoga en lugn klass, en Gentle Hatha Flow. Efter fem dagar i sträck med dynamisk yoga, är det vad min kropp behöver.

Sedan tänkte jag promenera till Moderna Museet, möta ett par vänner, hänga med på min goda vän A:s visning av Cindy Sherman samt fika.

Jobba, yoga, se på konst & fika - en typisk söndag, med andra ord!