18 januari 2014

Intuitiv träning

Det blev en väldigt bra födelsedag i går. Kvällen firade vi på Farang, där vi åt den godaste curry jag någonsin ätit och planerade sommarens resa till Kina, Korea & Japan. Sonen ska skriva uppsats och jag ska försöka få till en forskningsstudie, så det blir en kombinerad studie- och semesterresa för oss båda. Perfekt - och så himla kul!

Innan hade sonen hälsat på sin lillebror på Karolinska, och jag hade varit och tränat. På gymmet fick jag plötsligt en insikt. Eller, rättare sagt, två. En var att det nu är precis fem månader kvar tills jag fyller 50. Den andra att jag måste tillbaka till mitt gamla sätt att träna. Intuitivt, istället för att följa ett förutbestämt schema. Inte yoga en månad i sträck eller räkna NTC-minuter, utan istället lyssna på min kropp och varva olika sorters träning.

Därför stängde jag av NTC-programmet efter en kvart och bytte istället till tung styrketräning. Det kändes jättebra! Precis vad jag behövde!

I dag gick jag till studion och yogade ett skönt, svettigt Vinyasa Flow. Det kändes också helt rätt, och i dag - när jag inte längre följde ett schema - var det kul att kliva upp på mattan igen.

Nu ska jag fortsätta såhär: lyssna på min kropp, varva olika sorters träning - och träna mycket! Då trivs jag allra bäst!