3 januari 2014

Klesha nr 3: Raga

Tredje dagens klesha är raga. Raga handlar ofta om att vi förväntar oss njutning, och därför blir besvikna. Istället för att närma oss saker med öppet sinne, bygger vi upp förväntningar om hur fantastiskt allt ska bli; hur vi ska njuta.

Hittills har jag noterat hur olika dessa kleshas manifesterar sig. Den första dagens dödsångest kom i en våldsam attack som varade några timmar; jag bytte plats på mitt armband säkert 100 gånger under loppet av fyra timmar. Inget hände egentligen, utan allt skapades i mitt eget huvud.

Den andra dagens motstånd var helt annorlunda. Det kom sällan, kanske en eller två gånger i timmen, men regelbundet. Jag ville inte gå till kontoret, jag ville inte skriva föreläsningar, jag ville inte gå på dejt, jag ville inte titta på tv, jag ville inte lägga mig, jag ville inte stiga upp, jag ville inte gå ut i regnet, jag ville inte diska, och så vidare.

I dag får vi se hur det blir. Jag misstänker att det kan vara lite svårare att få syn på förväntningarna om njutning, men att de samtidigt är viktiga.