11 januari 2014

Livet underifrån

Är nere i en svacka just nu. Har konstant huvudvärk, vilket jag aldrig brukar ha, och mår inget bra. Orkar inte ens träna, vilket heller aldrig brukar hända. Eller gå till studion och yoga.

Inte ens med sonen har det fungerat bra de senaste dagarna. Han är irriterad, jag är irriterad. Och jag oroar mig igen. Julen var fantastisk, men sedan skolan började häromdagen, är det något som inte känns rätt.

Jag vet att jag i de lägena ska lyssna på min intuition och börja undersöka saken. Jag har redan en plan. Och vi ska dessutom till doktorn på tisdag, vilket känns bra.

Samtidigt är det alltid svårt att veta vad som är vad. Ibland är min oro enbart en produkt av tidigare problem, nästan som ett slags PTSD. Det är väldigt vanligt bland föräldrar med sjuka barn.

Andra gånger är det snarare mina egna problem som spiller över, och just nu mår jag ju inget bra.

Och ytterligare andra gånger pekar min intuition helt rätt. Sist stoppade den ett återfall på det allra mest fantastiska sättet - och kliniken där han behandlas säger alltid att en mammas intuition är det allra bästa diagnosverktyget. Vi känner direkt när något är fel.

Därför tycker de heller inte att man ska äta anti-depressiva, vilket föreskrivs till föräldrar i många andra länder. Visserligen kan man ha lättare att orka tackla sjukdomen, men å andra sidan kan intuitionen minska. Jag har valt att inte äta några tabletter, även om jag ibland skulle ha behövt dem.

Det är så fruktansvärt tungt att vara ensamstående med ett sjukt barn. Av allt jag har varit med om, skilsmässor, dödsfall och annat, så har inget varit i närheten av det här!

Nu är det dessutom extra jobbigt eftersom han - just i denna vecka - fyller 18 år. Han blir med andra ord myndig. Och därmed försvinner också mina möjligheter att få veta något om hans medicinska tillstånd. Det ger mig PANIK.

Usch, vilket deppigt inlägg det blev. I dag ska jag skriva klart nästa ansökan, yoga och meditera, plocka ned allt julpynt och kanske gå på bio med en kompis.

Dagens yogaklass är en Hot Detox Yoga, som inte kommer att bli Hot, eftersom jag inte äger någon värmefläkt och dagens meditation, mycket lägligt, Letting Go of Your Thoughts.

En bild på när livet fortfarande var lätt. Småbarnsåren var verkligen en kakbit jämfört med tonåren: