1 januari 2014

Klesha nr 1: Abhinivesha

I dag började jag också en sju dagar lång "Self-Discovery Challenge" via Yoga International. Tanken är att man ska bli medveten om fem universella "kleshas", d v s hinder för utveckling. Varje dag fokuserar man på en specifik klesha och varje gång man trillar dit, flyttar man ett armband från den ena armen till den andra.

I dag var det abhinivesha - rädslan för döden - som var i fokus. Med tanke på att sonen avslutade med att dra dödskortet i går, är min dödsångest total. Jag misstänker att jag kommer att få flytta armbandet fram och tillbaka många gånger i dag.

Fast rädslan för döden behöver förstås inte ta sig så bokstavliga uttryck. Det kan också handla om mer allmän ångest och oro, d v s min specialitet. Abhinivesha är nog min ständiga följeslagare, med eller utan dödskort.

För att minska dödsångesten ägnade jag en del av dagen åt att läsa in kurslitteratur och skriva föreläsningar. Ärligt talat var det underbart skönt att kasta sig in i Harvard Business Reviews artiklar om ledarskap - och slippa tänka på döden - och sig själv - en stund! För mycket reflektion är inte bra!