27 december 2013

Cirkör med sonen

I kväll följde sonen snällt med på nypremiären av Knitting Peace på Dansens hus. Jag har sett föreställningen förut, men för honom var det första gången. Annars har vi sett massvis av nycirkus tillsammans, runt hela världen, i Australien, Frankrike och Las Vegas. Men mest i Montréal, förstås. Det var såååå mysigt att gå i kväll!

Jag har jobbat med Cirkör sedan 1990-talet. Jag har skrivit om och för dem, vi har forskat och haft kurser tillsammans, vi har föreläst, undervisat och allt möjligt annat. Senast skrev jag texten i Mattias Edwalls fina fotobok om dem:


Och nyligen hade jag dem också på besök i samband med vår Homecoming på Handels. Här är Tilde, jag, Henrik & Louise, efter föreläsningen:


Det kändes dock lite sorgligt att besöka Dansens hus. Jag har suttit i Dansens hus styrelse i hela nio år, men avgår nu vid årsskiftet. Det känns... tomt. Jag avskyr avsked. I kväll var sista kvällen jag var där som styrelseledamot.

Istället kommer jag att från årsskiftet kliva in som styrelseledamot i Stockholms konstnärliga högskola, där bland annat Dans- och Cirkushögskolan ingår. Det ska bli oerhört spännande!