14 december 2013

Att röra sig mellan olika världar

Jag har världens roligaste jobb, eftersom det ger mig möjlighet att vistas i så många olika världar. Vissa skulle säkert kalla det splittrat, men jag trivs med möjligheten att röra mig mellan och knyta ihop vitt skilda värden och världar.

Ta veckan som gått, till exempel.

På tisdagen hade jag en dragning på ett arkitektkontor av vårt senaste och kanske mitt framtida projekt, om arkitekters värdeskapande.

På onsdagen var fokus den svenska stålindustrin. Tillsammans med representanter för SSAB, Sandvik, Höganäs, Scania, och flera andra stora industriföretag pratade vi industrins framtid och utveckling.

På torsdagen skrev jag en krönika i Dagens Industri och fick massvis av läsarmejl. Jag vet, det är naivt, men jag älskar faktiskt att få reaktioner. Det är ju trots allt en önskan att kommunicera som driver mig!

Resten av dagen ägnades åt forskning. På förmiddagen var vi på Microsoft, på eftermiddagen på Vasakronan. Dessutom hann vi med att träffa Vinnova en sväng, innan jag rusade iväg för att leda en debatt om kvinnor & karriär, som mina fina studenter ordnat, på Handels på kvällen.

På fredagen började jag på Stockholms universitet, där jag sitter med i en grupp som ska göra en kort utvärdering av deras  curatorutbildning. Sedan fortsatte jag till Dans- & Cirkushögskolan för att tacka av deras avgående rektor, tillika min vän, Efva Lilja, innan jag kastade mig hem för att arrangera en grannglögg. Kvällen avslutades med en femtioårsfest för min fina vän Helene. Så lite privatliv hinner jag ändå med, även om jobbet tar mycket tid.

I dag har jag tagit det lite lugnare. Jag sov länge och tränade sedan. På eftermiddagen jobbade jag några timmar på Rival, där jag plöjde tonvis med artiklar och annat om den svenska litteraturvetenskapliga forskningen, som jag också är med och utvärderar.

På många sätt är det här en typisk vecka för mig, med tvära kast mellan de huvudsakliga områden där jag rör mig: näringsliv, kulturvärld, medier samt akademi.

Gränsöverskridande är min drivkraft - och jag älskar att få röra mig såhär!