30 december 2013

Elixia - och konsten att inte sälja gymmedlemskap

Stannade till utanför Elixia, som ska öppna en ny anläggning precis bredvid mitt jobb. Det var en intressant upplevelse, som jag kommer att kunna använda som exempel i många sammanhang.

Ju längre försäljaren pratade, desto mer lyckades hon förolämpa mig - och förolämpningar är en extremt dålig grund för försäljning!

Det hoppade groda efter groda ur hennes mun. Som när hon berättade om barnpassningen och sa att det kanske kan vara bra för barnbarnen.

BARNBARNEN!

Herregud, det dröjer säkert minst 20 år tills jag får några barnbarn! Hur gammal trodde hon att jag var? 70?

Och så utgick hon hela tiden från att jag ville gå ned i vikt och att jag inte hade någon motivation. Sådant gör mig helt vansinnig.

Jag har inga planer på att gå ned i vikt, jag har absolut perfekta värden och ett normalt BMI. Varför skulle jag vilja GÅ NED I VIKT????

På tio minuter lyckades hon pricka av nästan alla punkter för en misslyckad försäljning. Hon var ett skolboksexempel på hur man inte ska göra  - och jag önskar att jag hade spelat in sessionen, så att jag kunnat visa den för mina studenter på Handels i avskräckande syfte. Framför allt gjorde hon kardinalfelet att inte ställa en enda fråga till mig, utan helt utgå från att hon visste vem jag var och vad jag ville ha. Så himla korkat! Särskilt som hon hamnade helt fel.

Det var så dumt att jag tänker att det kanske inte ens var en slump. Måhända är det Elixias strategi att få potentiella kunder att känna sig gamla, feta och lata, så att de tecknar medlemskap och börjar träna? Eller vill de helt enkelt inte ha sådana som jag, medelålders och normalviktiga medlemmar, utan enbart unga, smala?

Oavsett, så väljer jag ett annat gym.