25 december 2013

Juldagsdetox

Vaknade och mådde fortfarande illa av gårdagens alla skumtomtar. Inledde därför juldagen med rena hälsokuren: en kopp Ginger Lemon och en Yoga Detox.

Efteråt mådde jag lite bättre, men för säkerhets skull fortsatte jag med en bra frukost: havregrynsgröt, mandelmjölk, kokt ägg och kaffe.

Jag vet att jag är tråkig, men jag gillar verkligen inte att äta dålig mat. Med åren har jag insett att jag är otroligt känslig för skräpmat. Som skumtomtar, tyvärr.

Jag mår bäst av bra, ren mat. Men julen är så förknippad med dålig mat. Varför det?

Ändå är vi nog inte värst. Jag gör min egen ischoklad av ekologisk kokosolja och ekologisk mörk choklad. Jag byter ut lussekatterna mot hemgjorda ekologiska kokostoppar med saffran och apelsin. Skinkan är självklart ekologisk liksom mycket annat på julbordet. Men däremellan smyger sig skumtomtarna, julmusten och en hel del annat skräp in. Sådant jag aldrig skulle äta till vardags.

Efter yogan och frukosten åkte vi till mina föräldrar i Uppsala. Det blev mer julbord och mer TP. Och så en massa klappar till sonen, förstås. Han är också enda barnbarnet, och bortskämd även där.




Väl tillbaka i Stockholm gick sonen till sin pappa en stund, medan jag åkte hem och tränade. Ett rätt lugnt pass T.O.D. Casall. Jag är verkligen en sucker för nätträning!

Kvällen har vi tillbringat i vardagsrummet, slötittandes på tv, småpratandes. Så himla skönt! Jag älskar verkligen julen!