22 december 2013

Tack för i dag

Jag för en tacksamhetsdagbok. Varje kväll skriver jag upp saker som jag är tacksam för.

I dag blir det lätt. I dag känner jag mig fylld av tacksamhet, framför allt för min hjälpsamma och kloka son.

Först bakade vi pepparkakor. En stor sats små grisar till oss, som vi alltid kallar "Pig Army".

Och en lika stor sats hjärtan åt alla som tigger på vår gata, vilket var sonens idé. Han har det största hjärtat av alla! På eftermiddagen gick han runt och delade ut burkar med pepparkakor till alla.

Sedan gick vi och storhandlade tillsammans. Vi kom på några nyheter vi ska ha på julbordet i år, vilket känns spännande.

Därefter tog vi en mysig adventsfika tillsammans i vardagsrummet, innan vi dansade en stund till Dance Central. Som vanligt hade jag ingen chans. Tonåringen är oslagsbar. Han har en kroppskoordination som inte är av denna värld!

Sedan fortsatte han med styrketräning, medan jag körde en yogaklass, Fluid Flow, innan vi möttes i köket igen för middag, mer prat och bak av lussekatter.

Det roliga är att han filosoferar så mycket. Jag vet inte hur många ämnen vi har hunnit med i dag. Bland annat skapade han ett slags "fyrfältare" över olika sorters människor. På ena axeln fanns de som pratade respektive inte pratade. På den andra de som "konformade" respektive inte. Han placerade in sig själv i pratglad & icke-konform och placerade ett antal vänner i andra rutor.

Och så håller han på, från morgon till kväll. Det är tankar och teorier om allt och inget, om högt och lågt, stort och smått. Vi har det så mysigt här hemma nu när det är jul och jag är så tacksam över min fina son, som tar halva ansvaret för allt praktiskt och samtidigt lär mig massvis!